Press "Enter" to skip to content

מהי מלנומה ומתי היא עלולה להופיע

מחלת סרטן שנגרמת בגלל חלוקה בלתי מבוקרת של תאים מלנוציטיים נקראת בקיצור "מלנומה". הגידולים הסרטניים הראשוניים במסגרת המחלה הזו עלולים להופיע בעין, בגרון, במערכת העיכול, בכבד, במוח ובמערכת הלימפה אך היא מזוהה בעיקר עם סרטן העור. הדרך היחידה לצמצם את רמת הסיכון ולשפר את סיכויי ההחלמה היא לזהות מלנומה בשלב מוקדם.

מלנומה עלולה להופיע בעיקר בגילאים מאוחרים והיא שכיחה אצל אנשים מעל גיל 40. עם זאת, אפשר לבצע בדיקה עצמית של עור הגוף בשביל לזהות תסמינים של מלנומה וכך להקדים את הטיפול. מומלץ לבצע בדיקה מקיפה של העור אחת ל-3-4 חודשים ולהגיע גם לבדיקה שנתית אצל רופא עור מוסמך.

ההבדל בין בדיקה עצמית לבין בדיקה של רופא עור נובע מרמת המקצועיות והירידה לפרטים. בעוד בדיקה עצמית מספקת אינדיקציה כללית בלבד, בדיקה של רופא עור עשויה לכלול הפניה לביצוע בדיקות דם או בדיקות נוספות. בנוסף, לא כל האנשים יודעים להבדיל בין שומה שפירה לבין מלנומה ולעיתים בדיקה עצמית יוצרת לחץ מיותר.

סימנים מזהים של מלנומה

בשביל לדעת מהי מלנומה צריך לזהות את הסימנים שמעידים על שומה שאינה שפירה אלא ממאירה.

הסימן הראשון קשור לסימטריה של השומה, כי במלנומה אמורה להופיע שומה לא סימטרית. הסימן השני הוא של שומה עם גבולות לא משוננים ולא סדירים ויש כאלה שקל להם לזהות מהי מלנומה באמצעות שומה עם 3 גוונים ומעלה. כמו כן, שומה שקוטרה מעל 6 מ"מ מעידה לרוב על כך שמדובר במלנומה ודורשת בדיקה יסודית ומקיפה יותר.

לסיכום, השאלה מהי מלנומה בהחלט לגיטימית. סרטן העור מופיע בגיל מאוחר וניתן לזהות אותו באמצעות אינדיקציות שמופיעות על גבי שומות.